Rolul Zincului pentru sănătate

Zincul este un oligoelement mineral absolut necesar pentru organism, pe care îl putem găsi în diferite alimente sau sub forma unor suplimente alimentare. În contextul în care Zn are numeroase beneficii pentru organism, deficitul acestuia poate determina scăderea imunității, apariția unor manifestări cutanate neplăcute sau chiar încetinirea creșterii la copii.

Organismul unei persoane are aproximativ de 2-3 grame de zinc, iar acesta este distribuit în celule, în special la nivelul oaselor, fluidelor, organelor interne. Trebuie de menționat că aproximativ 95% din totalul de zinc se regăsește în celule.

Care este importanța zincului în organism?

Zincul se găsește în cantități foarte mici în toate fluidele și țesuturile organismului uman. El contribuie la buna funcționare a glandei tiroide, a sistemului imunitar, a aparatului reproducător și a funcției cognitive.

Am putea enumera un șir de efecte benefice ale zincului:

  • susţine sistemul imunitar - Zincul este recomandat ca adjuvant în reducerea manifestărilor neplăcute asociate răcelii, cu scopul de a susține reducerea inflamației de la nivelul mucoasei nazale;
  • participă la procesele celulare - celulele au nevoie de zinc ca să funcționeze adecvat. În lipsa zincului, procesul de diviziune celulară poate fi compromis;
  • protecția celulelor împotriva stresului oxidativ - zincul are proprietăți antioxidante și, împreună cu alți antioxidanți, protejează celulele împotriva radicalilor liberi, compuși care accelerează procesul de îmbătrânire și pot favoriza apariția unor boli, precum bolile cardiovasculare;
  • menține fertilitatea - zincul contribuie la procesul de ovulație (femei) și ajută la producerea de material seminal și testosteron (bărbați);
  • contribuie la sănătatea sistemului osos – calciul este asimilat de oase doar prin prezența unui nivel corespunzător de zinc. Prezența acestuia este imperativă pentru reabilitarea mai rapidă în urma unor fracturi;
  • menține funcției cognitive - zincul are un rol important în procesul de comunicare a neuronilor si contribuie la modul în care reușim să însușim și asimilăm anumite informații.

Care sunt sursele de zinc și dozele recomandate

Zincul poate fi găsit sub forma de suplimente alimentare, însă există și alimente care conțin din belșug acest mineral esențial. Putem exemplifica câteva dintre acestea:

  • alimente bogate în proteina de origine animală
  • produse lactate și ouă
  • legume - broccoli, sfecla roșie, ciuperci, cartofi, sparanghel, varza, morcovi, varza de Bruxelles, salata verde, dovleac, spanac, roșii.
  • fructe proaspete - ananas, mango, căpșuni, portocale, banane, caise.
  • fructe oleaginoase - caju, arahide, migdale, alune, fistic, nuci.
  • pește și fructe de mare - somon, sardine, ton, homar, scoici, crab sau midii.

Care este doza zilnică de zinc recomandată?

Este important să rețineți faptul că doza zilnică necesară de zinc variază în funcție de particularitățile individuale a fiecărui organism, de vârstă sau sex, conform tabelului de mai jos:

 

Când poate să apară deficitul de zinc?

În urma regim foarte strict și lipsit de diversificare. De asemenea, un nivel redus de zinc poate să apară si pe durata menstruației sau ca urmare a unor patologii hepatice, infecțioase sau oncologice.

Carențe semnificative de zinc sunt înregistrate și  la persoanele care consumă constant alcool sau la persoanele în etate.

Deficiența de zinc prezintă următoarele manifestări:

Imunitate scăzută - zincul joacă un rol important în reglarea sistemului imunitar, iar lipsa de zinc poate favoriza apariția infecțiilor virale sau bacteriene;

  • căderea parului - deficitul de zinc duce la subțierea firelor de par și, eventual, la scăderea rezistenței părului;
  • modificarea simțului gustativ și olfactiv;
  • stări de insomnii - zincul joacă un rol esențial în reglarea și sinteza de melanină, hormon care ne ajută să dormim;
  • deficiențe de auz;
  • încetinirea creșterii - conform National Library of Medicine, deficitul de zinc la copii poate afecta procesul de dezvoltare a celulelor, încetinind astfel creșterea;
  • deficit de testosteron;
  • manifestări cutanate - deficiența de zinc poate duce la apariția unor erupții cutanate în zona gurii, a ochilor și a anusului;
  • scade acuitatea vizuală - zincul este un factor important pentru funcționarea la parametri normali a enzimelor de la nivel ocular;
  • vindecări tardive ale rănilor - un nivel adecvat de zinc ajută la menținerea integrității pielii, dar și a mucoaselor;

Diagnosticarea deficitului de zinc>

Diagnosticarea deficitul de zinc din organism se face de către medicul specialist prin:

  • test de sânge
  • test de urina

De asemenea, medicul va trebui să știe care este istoricul medical al pacientului, dar și dacă acesta urmează o dietă echilibrată și variată.

Cum putem să asigurăm doza necesară de zinc

Persoanele care consumă o varietate de alimente au mai multe șanse să ofere organismului cantitatea de zinc necesară. De asemenea, Zn poate fi obținut și din suplimentele alimentare. Asortimentul suplimentelor de zinc este foarte variat, acestea pot fi găsite sub forma de tablete, capsule, lichid sau sirop, combinat cu alte minerale și vitamine sau singur. Administrarea lor se face întotdeauna după masă.